dijous, 13 de març del 2008

LLUÍS ROIG ENSEÑAT (Barcelona, 1870-1949) (BIOGRAFIA 2/2)


Roig Enseñat, nascut a Barcelona al 1870, tenia un do especial pel dibuix i, a més de passar per una acadèmia, desenvolupà, principalment, aquesta habilitat en un taller litogràfic. Aquesta és una empremta que marcarà, i molt positivament, tota la seva obra.

Juntament amb el seu germà instal·là el seu propi taller litogràfic i conseqüència d’això són la infinitat de projectes dibuixats per fer rutllar el negoci, de tots els temes i totes les dificultats que us podeu imaginar. Això si, la qualitat de les obres és, sorprenentment, inversament proporcional a la importància que els hi donava el propi artista. Per ell era ofici, però la resta de mortals en diem art. Dibuixava directament sobre la pedra litogràfica i això; senyores i senyors ara seré pedant, vistos els resultats i per “entesos en el tema” és insuperable. Veure un apunt de qualsevol racó de Catalunya, i mira que en va fer, és un petita delicadesa només reservada a afortunats.

Un cop consolidat el negoci familiar orientà més ferventment la seva vessant artística. Dic això perquè de les seves aquarel·les el propi mercat de l’art posa les coses al seu punt i en la seva època, em podeu ben creure, foren molt preuades i són moltes les exposicions que testimoniaren el seu èxit. Roig Ensenyat era conscient de la seva qualitat artística i el mercat així ho reconeixia.

Però, com que el modest articulista mima el dibuix, vull parlar-vos dels seus dibuixos. Esbossos preparatoris, apunts, dibuixos per a setmanaris de l’època, mostres tipogràfiques per a clients, de tot tipus i a centenes; tots amb una expressivitat que va des del naturalisme de finals del segle XIX fins al modernisme més avançat. En els apunts, els meus preferits, es deixa anar i es nota la desimboltura del traç, a canvi la obra acabada guanya en “prestancia”. Artísticament, Roig Enseñat fou un artista fidel a la seva època i de forma molt destacada. Obra seva la trobem en els millors setmanaris de la època com ara La Tomassa o L’Esquella de la Torratxa, però pels dibuixos que he pogut veure de segur que publicava a moltes altres revistes, doncs fins i tot he pogut veure temes “psicalíptics”. Això sí, són per llepar-se’n els dits. De tota la seva obra, però, tinc una preferència, una obra inèdita que sembla ser que va dibuixar per pur plaer, difícil de comprendre, però he pogut veure vàries il·lustracions del Quixot que estan a l’alçada o superen les millors edicions d’aquesta obra i que han dibuixat els millors artistes de reconeixement internacional.

Abans us he parlat d’un germà, un germà bessó, era en Eduard, sempre al costat i “tapat” per la obra d’en Lluís; però us puc assegurar que ens varem perdre un altre gran artista, i com a mostra només cal contemplar les seves miniatures, exquisides; però en Eduard seguí en Lluís en tot, al taller i a la vida; fins i tot, a l'hora d'escollir esposa triaren dues germanes.

Els germans Roig Enseñat morien a Barcelona al 1949 amb poc temps de diferència. Fins aquí arribà l’ombra del germà “gran”, tot i que eren bessons; sí he dit bessons.
(Publicat al nº x de la revista FD (La Font del Diàleg) del mes de x de 2008)

18 comentaris:

Miquel Eduard Ortega Roig ha dit...

Soc familiar de Lluís i Eduard Roig Enseñat. Em toca més la part de l'Eduard i per això mateix em complau veure que algu hi fa referència com el gran artista que era, jo mateix, el seu rebesnét, tinc accés a les seves obres i en puc gaudir sovint. Ja que el prestigi d'en Lluís és més evident he quedat satisfet de que es recordi al seu germà com es degut.

rsm ha dit...

Apreciat Miquel Eduard,

Mercès pel seu missatge, malauradament, però, aquest bloc no està a l'alçada del que es mereixen tots aquests artistes.

He pogut veure algun original, pocs, de l’Eduard, i són una delícia. La seva obra es mereixeria un bloc sencer per difondre-la. I la d’en Lluís també. Al menys, vostè, com menciona, pot gaudir-ne. Salutacions ben cordials.

Miquel Eduard Ortega Roig ha dit...

Agraeïxo molt el seu interés sent una persona alïena a la família doncs considero que l'obra de l'Eduard hauria de ser més coneguda. Per això, amb aquest propòsit, m'agradaria publicar alguna fotografia d'una de les miniatures a les quals tinc accès, tot i que no conec el procediment.
Salutacions

rsm ha dit...

Apreciat Miquel Eduard,
disculpes per respondre tan tard.
Jo mateix no soc gaire expert en aquestes eines. De fet tinc un bloc perquè no sé fer una pàgina web.

Bé anem per feina. Al meu entendre pot fer dues coses:
- Crear el seu propi bloc dedicat al seu rebesavi. Aqui el puc ajudar poc. Més que res per incapacitat, que no per ganes.
- Si ho desitja, i seria un honor per a mi, pot incloure les fotos dels dibuixos al meu bloc si vostè ho considera adient. La manera que ho pot fer és amb un missatge de correu electrònic al meu correu serramasana@eresmas.com adjuntant-hi la/les fotos.(Tots els correus tenen un sistema que permet adjuntar fitxers).
No sé si l'he ajudat gaire.
Fins aviat. R.

rsa ha dit...

M'agradaría poder contactar amb vosté, per fer-li un petit comentari en privat d'alguna cosa que li pot ser interessant.
Salut

rsa ha dit...

el meu mail es rsalichs@yahoo.es

Anònim ha dit...

Hola soc Xavier Roig Regàs besnet de LLuis Roig Ensenyat voldria contectar am vosté. Per poder parlar de les obres de L'Eduard i del LLuis. Espero alguna resposta gracies.

ropto ha dit...

Hola Xavier.
Em pot localitzar a rsm@catalunya.org.

Sautacions.

Anònim ha dit...

Hola sóc Silvia Roig Felius besneta de lluis Roig Enseñat, és una honor que encara es recordi aquest bon pintor i mestre d'aquarelistes, i a més, tant ell com el seu germà Eduard eren uns bons litògrafs, jo conservo algunes obres d'ells que treuen el singlot.
Gràcies per tenir-lo amb el record.

rsm ha dit...

Silvia Roig,

Al contrari, gràcies per la visita.

De les poques alegries que em dona aquest bloc són visites com la seva. Persones qus són familiars o han estat vinculades a aquests grans artistes.

Només lamento l'oblit en que es troben i aquest bloc no està a l'alçada del seu art.

De segur que treuen el singlot. Jo tinc la fortuna de tenir alguns originals i cada cop que els admiro em ve singlot i no hi ha manera de que s'en vagi.
RECORDS.

Unknown ha dit...

Soc besnet de Francesca Roig Ensenyat, germana dels dos pintors bessons, la meva família conservem diverses obres dels dos pintors, que apreciem molt. Fa anys havia vist un obra d'ells exposada a l'antic Museu d'Art Modern on ara hi ha el Parlament de Catalunya. Suposo que podria haver estat traslladada al MNAC, però no l'he vista. Algú ho ha seguit?
Joan Pujol

ropto ha dit...

Joan Pujol,

Hola Joan, gràcies per la visita.

Respecte al que dius he revisat el catàleg raonat de pintura del segles XIX i XX que edità el Museu d'Art Modern (del Parc de la Ciutadella) l'any 1987 i no apareix referenciat cap Roig Enseñat.

Si vares veure un quadre de Roig Enseñat hauries de dirigir-te al museu i demanar que se n'ha fet d'ell. Si el tenen el tindran en reserva.

Sort. R.

NúriAr ha dit...

Tinc un quadre del Lluis Roig Enseñat acuarela, que voldria vendre. A Arce la han tasat per 400 euros i a Subastes Bonanova per 375,-Estarían interesats amb la seva adquisició? Salutacions

rsm ha dit...

NúriAr

Hola. Gràcies per la seva proposta, però no m'interessa.

Salut. R.

Anònim ha dit...

Tinc una aquarel·la de l'Eduard i voldria disposar d'una fotografia o dibuix de la seva persona per completar la fitxa. Algú me la pot facilitar? el meu mail: efarre@uoc.edu

ropto ha dit...

Hola,

Prego disculpes per no contestar abans, però conec un familiar llunyà del Lluís Roig Enseñat i m'ha costat contactar-lo per demanar-li si té la foto que demana de l'Eduard.
Malauradament em diu que només té fotos d'en Lluís, però no de l'Eduard. Aquest familiar em deia que se s'assemblaven molt, ja que eren bessons, però no em sembla adequat fer passar un per l'altre.
Així doncs no el puc ajudar.

Salutacions cordials.

Merc ha dit...

Estict d'acord amb vostè, tinc un parell de miniatures d'en Eduard i els considero insuperables.

rsm ha dit...

Merc,

Gràcies pel comentari i la visita.

Salut, R