dijous, 6 d’abril del 2023

GOYA (FRANCISCO DE GOYA Y LUCIENTES)


Autor: de GOYA y Lucientes, Francisco (Fuendetodos (Aragón), 1746 - Bordeaux, 1828)
Sense signar  
Llegenda: " Que viene el Coco. "
Datació: 1797-1799
Mesures: 26,8 x 36,1 cm (petjada 15,4 x 21,7 cm).
Tècnica: Aiguafort, aiguatinta i punta seca
Personatge: 
Publicació: Sèrie "Los Caprichos nº 3", 10ª edició. Calcografia Nacional. Madrid, 1918-28.
Bibliografia: GOYA. CAPRICHOS, DESASTRES, TAUROMAQUIA, DISPARARTES. REPRODUCCIÓN COMPETA DELAS CUATRO SERIES, pg 27. Editorial Gustavo Gili, Sl. Barcelona, 1980, 1ª edición, 13ª tirada, 2019.
                    GOYA. QUÉ VALOR! Caja de Ahorros de la Inmaculada de Aragón, pg.27. Zaragoza, 1999.
Ref: rsm 1859-015

Autor: de GOYA y Lucientes, Francisco (Fuendetodos (Aragón), 1746 - Bordeaux, 1828)
Signat Goya (angle inferior esquerra)  
Llegenda: " Ni así la distingue. "
Datació: 1797-1799
Mesures: 26,2 x 37,7 cm (petjada 15 x 20 cm).
Tècnica: Aiguafort, aiguatinta i punta seca
Personatge: 
Publicació: Sèrie "Los Caprichos nº 7", 13ª edició. Calcografia Nacional. Madrid, 1966.
Bibliografia: GOYA. CAPRICHOS, DESASTRES, TAUROMAQUIA, DISPARARTES. REPRODUCCIÓN COMPETA DELAS CUATRO SERIES, pg 31. Editorial Gustavo Gili, Sl. Barcelona, 1980, 1ª edición, 13ª tirada, 2019.
                    GOYA. QUÉ VALOR! Caja de Ahorros de la Inmaculada de Aragón, pg.28. Zaragoza, 1999.
Ref: rsm 2626-023



BIBLIOGRAFIA:

- Baudelaire, Charles. LO CÓMICO Y LA CARICATURA, vàries pàgines. A. Machado Libros, SA. Madrid, 2001 2ª ed.

- Carrete, Juan; Vega Jesusa; Bozal, Valeriano i Fontbona, Francesc. EL GRABADO EN ESPAÑA (SIGLOS XIX-XX). SUMMA ARTIS. HISTORIA GENERAL DEL ARTE. VOL. XXXII, vàries pàgines. Espasa Calpe SA. Madrid 2000 6ª ed.

- Bozal, Valeriano. SUMMA ARTIS. HISTORIA GENERAL DEL ARTE. ARTE DEL SIGLO XX EN ESPAÑA. PINTURA Y ESCULTURA 1900-1939. Volum I. 2ª edició, vàries pàgines. Espasa Calpe, SA. Madrid, 2000.

- GOYA. QUÉ VALOR! Caja de Ahorros de la Inmaculada de Aragón. Zaragoza, 1999.

- Gallego, Antonio. HISTORIA DEL GRABADO EN ESPAÑA, vàries pàgines. Ediciones Ccátedra. Madrid, 1999.

- Miralles, Francesc. HISTÒRIA DE L'ART CATALÀ. VOLUM VIII. L'ÈPOCA DE LES AVANTGUARDES 1917-1970, pg 29, 184, 253 i 263. Edicions 62. Barceloa, 1998 4ª ed.

- Garín, Felipe, dir. GOYA. Aldeas/Tf. Editores. Madrid, 1995.

- Arnáiz, José MaManuel. Sátira, dolor y sueños a GALERIA ANTIQUARIA, nº 115, pg 68-69. Ediciones Antiquaria, SA. Madrid, març, 1994.

- Arnáiz, José MaManuel. Francisco de Goya: Goyescas y Gollerías a GALERIA ANTIQUARIA, nº 113, pg 34-41. Ediciones Antiquaria, SA. Madrid, gener 1994.

- Arnáiz, José Manuel. Goya: La década incongruente a GALERIA ANTIQUARIA, nº 101, pg 66-71. Ediciones Antiquaria, SA. Madrid, desembre 1992.

- Goya en la Calcografía Nacional a ANTIQUARIA, nº 83, pg 58-61. Ediciones Antiquaria, SA. Madrid, abril 1991.

- Bozal, Valeriano. GOYA, ENTRE NEOCLASICISMO Y ROMANTICISMO. Historia del Arte, nº 38. Grupo 16. Barcelona/Madrid, 1989.

- Bozal, Valeriano. EL SIGLO DE LOS CARICATURISTAS, pg. 14, 15 i 62. Historia del Arte nº 40. Historia 16. Grupo 16. Madrid, 1989.

- Arnaiz, José Manuel. Goya y el espíritu de la Ilustración. La Visión de un visionario, pg. 36-41. ANTIQUARIA, nº 56. Ediciones Antiquaria, Madrid, novembre 1988.

- Antonino, José. EL DIBUJO DE HUMOR, pg 21 i 22. Ediciones CEAC, SA. Barcelona, 1968.


CATÀLEGS I EXPOSICIONS:

- LA PERMANENCE DE LA GRAVURE. DE GOYA À PICASSO. Collectiom Gelong Viladegut. Musée des Arts et Métiers du Livre. Montolieu (France), del 20 de maig al 20 d'octubre de 2013.

- LA PERMANENCE DE LA GRAVURE. DE DÜRER A GOYA. Collectiom Gelong Viladegut. Musée des Arts et Métiers du Livre. Montolieu (France), del 26 de maig al 26 d'octubre de 2012.